Verslag Belgrado-reis

Vrijdag 29 mei

Op 29 mei was het dan uiteindelijk zover. Wij, dat wil zeggen: Hans Stapels, Ruud Boukema, Maarten Appel, Hans, Ben Hofhuis, Ricardo van Houten, Sander en Rob Jasperse, vertrokken om 6.00 uur vanaf het Raadhuisplein richting Eindhoven Airport. Op de luchthaven had Ben wat problemen met de douane. Hij had namelijk een flesje van lenzenvloeistof van125 ml bij zich i.p.v. de toegestane 100 ml. Na wat overgieten mocht Ben uiteindelijk, al mopperend, alsnog door de douane.

Om 9.00 uur gingen we met een toestel van Wizzair de lucht in, op weg naar Belgrado. Na een goede vlucht landden we op het vliegveld van Belgrado, waar Brord ons opwachtte.

Wizzair Vervolgens reden vier van ons gezelschap met Brord mee naar het centrum, terwijl de overigen met een bus naar de afgesproken plaats gingen. Hans was een van degenen die met bus meereed en hij ontmoette onderweg toevallig een tafeltennisspeler van 21up, die onderweg was naar een bruiloft in Belgrado.

Nu was het eerst tijd om samen in een plaatselijk eettentje een (hele grote) hamburger en een biertje te nuttigen.
Daarna was het voor Ben, Hans H., Ruud,  Sander en Rob tijd om in te checken bij het Bed&Breakfast, terwijl Maarten, Hans S. en Ricardo zich installeerden bij Brord thuis. Daarna gingen wij, voorzien van door Brord vooraf geregelde OV-kaartjes, met de bus naar het oude centrum van Belgrad.

Via het oude centrum liepen we naar Fortress, de verdedigingsmuren van Belgrado, waar we een geweldig uitzicht hadden over de Donau. Na een bezoek aan een kapel hebben wij op een nabij gelegen terras nog een heerlijk Pivo’tje genuttigd en gingen we met de bus terug richting het B & B, cq. het appartement van Bord.

IMG-20140530-WA0001Om 19.30 uur namen wij weer de bus naar het centrum, naar een restaurant wat Brord vooraf had besproken. Het eten was een ware openbaring. Vooraf kregen wij schalen met allerlei hapjes van o.a. kaas. Deze schalen waren bijna een maaltijd op zich. Vervolgens werd een geweldig lekkere salade geserveerd en daarna werden een soort mini barbecues op tafel geplaatst met een grote hoeveelheid vlees en worstjes. Dit alles voor nog geen € 25,– p.p., inclusief drank en dessert.

Na afloop hebben wij onder het genot van de nodige Pivo’s “uitgebuikt” bij Brord thuis.

Zaterdag 30 mei

Aanvankelijk was het plan om ’s morgens naar de oever/het strand langs de Donau te gaan, maar de weergoden lieten ons in de steek. Daarom besloten we met de bus en tram naar Chinatown te gaan. Dit is een grote markt in “nieuw” Belgrado, aan de andere zijde van de Donau, waar de Chinezen hun waar aanbieden, variërend van elektronica, bikini’s en groente.

Onderweg naar deze markt raakte de tram door een kabelbreuk defect. Dat probleem zou binnen 10 minuten opgelost zijn, maar na enige tijd waren wij de enigen die nog in deze tram zaten. Na overstappen op een ingezette bus hebben wij uiteindelijk de markt bereikt.

Na dit bezoek ging het uiteindelijk gebeuren: onze “interland”-ontmoeting in Belgrado.2014-05-31-2318_450x600

STK MLADOST
Om 14.30 uur arriveerden bij STK Mladost, waar onze tegenstanders zich al hadden verzameld.

De accommodatie was redelijk oud, met matig sanitair, maar met een heel gezellige bar en dito bardame. In de speelzaal was het goed spelen (en de vloer was niet glad). Niet onbelangrijk om te vermelden is dat Brord de consumpties (drank en hapjes) had afgekocht, zodat er ruim voldoende te eten en drinken was.

Brord heeft ter plaatse een indeling naar sterkte gemaakt.

• Groep 1 Hans S, Ben, Hans H
  • Groep 2 Maarten, Sander, Rob
  • Groep 3 Ruud, Ricardo en Brord.

De tafeltennissers uit Servië hadden uiteraard meer spelers dan wij, zodat er met name in groep 2 gespeeld werd tegen 5 tegenstanders, waarvan 3 heren de naam Zoran droegen. Kortom, verwarring genoeg.

De sfeer was uitstekend en hoewel een aantal van onze tegenstanders geen woord Engels sprak, verliep de communicatie heel goed.
Uiteindelijk hebben de gastheren met 14-13 gewonnen van NTTC. Afgesproken was dat NTTC (lees: Brord) voor elke verloren wedstrijd 100 dinar (= € 0,88) zou overmaken ter bestrijding van de gevolgen van de watersnoodramp in Servië.

Ben Hofhuis maakte zijn internationale klasse waar met een 100% winstscore. Nadat wij onze de tegenstanders de door ons meegebrachte en bedrukte shirts hadden uitgereikt en de NTTC-klok hadden overhandigd werd dit geslaagde evenement afgesloten.

Om ca 22.30 uur liep dit geslaagde evenement ten einde. Daarop besloten Ben, Sander en Rob met de taxi naar het B & B te gaan. Na enige omzwervingen en navraag wist de chauffeur het adres eindelijk te vinden Ondertussen maakten Hans S., Maarten, Ricardo, Brord, Hans H. en Ruud onder begeleiding van de beheerder nog een kleine wandeling naar een mooi panorama. Daarna reden ze met hun zessen in de Toyota Rav van Brord naar het B & B cq het appartement van Brord.

Zondag 31 mei

Omdat onze terugvlucht zondagochtend om 6.00 uur geboekt stond, vertrokken wij met 2 taxi’s om 04.10 uur naar de luchthaven en uiteindelijk waren wij om ca 10.00 uur weer terug in Nieuwerkerk.
Wij hebben een fantastisch weekend beleefd en wij willen Brord nogmaals hartelijk danken voor de uitnodiging , zijn gastvrijheid en ode goede organisatie.

Namens de Belgrado-gangers.
Rob Jasperse

Aantal keer bekeken: 298

Speak Your Mind

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.