Tripje Belgrado 2023

In 2014 waren we met negen man een lang weekend naar Belgrado gevlogen voor een vriendschappelijke wedstrijd tegen Mladost Zemun. Brord van Westing had tijdens zijn internationale contacten bij de Rekenkamer hier getafeltennist en had dit tripje toen georganiseerd. De Serviërs hadden blijkbaar geen zin/geld/gelegenheid een keertje naar Nieuwerkerk te komen, zodat Brord wederom contact met ze opnam of wij weer een keer daar heen konden gaan. Van 21 t/m 24 april gingen dertien NTTC-ers met de vlucht van 9.00 uur vanaf Schiphol zodat we iets over 12.00 uur in Belgrado arriveerden.

De Belgrado groep: Achterste rij: Ben, Maarten, Ricardo, Hans Hofhuis, Martijn; Voorste rij: Brord, André, Richard, Choh, Sander, Karel, Hans Stapels, Ton

We logeerden in het grote Hotel Yugoslavia, vroeger het trotse hotel waar alle partijbonzen van President Tito eenmaal per jaar samen kwamen. Na de val van Joegoslavië begin negentiger jaren raakte het in verval, maar een gedeelte is inmiddels weer als commercieel hotel in gebruik. Het was zeker geen vijf sterrenhotel, maar de kamers aan de lange gangen waren prima en Ben moest het af en toe koude water maar op de koop toenemen.

’s Middags liepen we door het oude stadsgedeelte naar een hoge heuvel, waarvandaan je een prachtig uitzicht over de Donau had. Na een paar biertjes gingen we lopend naar de tafeltennisclub, alvast wat sfeer proeven en aten we ergens in de stad. Hier constateerden we dat we tegen de oudere lokale bevolking niet moesten zeggen dat we in Belgrado waren. Zemun was vroeger namelijk een Hongaarse stad die tot aan de 1e wereldoorlog deel uitmaakte van de dubbelmonarchie van Oostenrijk en Hongarije. Zemun was een grensplaats en het fort lag tegenover dat van Belgrado.

We liepen hierna terug langs de Donau naar het hotel, zodat we in ieder geval voor de volgende ochtend de weg wisten te vinden naar de speelzaal.

De zaterdag stond geheel in het teken van het tafeltennis. Na het prima ontbijt liepen we over de zonnige Donau boulevard naar de speelzaal, alléén Brord en Ben gingen met de bus. Voordeel hiervan was dat ze al om 9.30 uur een terrastafeltje hadden gereserveerd waar sommigen van ons aanschoven voor een biertje, anderen een bezoek brachten aan de plaatselijke markt en weer anderen direct naar de speelzaal gingen om vast in te spelen.

De wedstrijden begonnen om circa 10.30 uur en wij speelden met vier teams tegen Mladost Zemun, drie teams van 3 en één team van 4 man.

Team 1 met Choh, Hans, Martijn en Ben speelden tegen een bijzonder sterk team en verloor met maar liefst 17-0. Er waren wel een paar partijen die met twee punten verschil in de 5e game verloren gingen, maar alle enkelspelen en het dubbel van Choh en Martijn gingen verloren.

Team 2 met Hans Hofhuis, Richard en Maarten deed het in ieder geval een stukje beter en verloor slechts met 7-3. Richard speelde waarschijnlijk de beste wedstrijd van zijn al lange carrière, sloeg werkelijk de mooiste ballen en maakte twee van de drie punten. Het derde punt kwam voor rekening van Maarten. Voor Hans Hofhuis was het jammer dat er niet met een houten plank werd gespeeld, anders was hij zeker niet met lege handen blijven staan.

Team 3 met Ton, Brord en Sander verloor ook met 7-3, waarbij Brord en Sander beiden een partij wisten te winnen en ook samen het dubbel wonnen. Ton dubbelde bij de tegenstander mee omdat hun derde man eerder naar huis moest.

Ook team 4 verloor met 7-3. Karel, André en Ricardo wonnen allemaal een partij. Ricardo en André wisten het dubbel niet te winnen.

Alles bij elkaar hadden we dus dik met 38-10 op ons donder gehad, maar was het wel reuze gezellig. Na afloop speelde Hans Stapels nog een wedstrijd tegen oud-international en veelvuldig Europees kampioen dubbel Aleksandar Karakasevic. Het was leuk om te zien maar Hans had natuurlijk geen schijn van kans en verloor met 4-0.

Na afloop vloeide het bier rijkelijk, werd er heerlijk gegeten en werd er buiten in het zonnetje door een aantal nog lekker gedobbeld. Van de Servische vereniging ontvingen we allen nog een wit Joola shirt alsmede een bronzen herinneringstrofee en overhandigde wij de Serviërs een prachtig blauw shirt met zelfbedachte opdruk. We liepen weer op ons gemak terug naar het hotel en gingen om 21.00 uur met z’n allen de stad in. De groep splitste zich in kleinere groepjes want niet iedereen wilde naar dezelfde kroeg/eettent. Uiteindelijk was iedereen tussen 24.00 en 1.00 uur weer in het hotel.

Op de vrije zondag werd er door Brord, Karel, Martijn, Ton, Choh, Hans en Hans een elektrische fiets gehuurd voor een mooie rit door Belgrado. Ben en André hadden hun paspoort niet bij zich en besloten samen een lekker stuk te wandelen. De overige (Richard, Ricardo, Sander en Maarten) hadden eerder al besloten een stuk te gaan wandelen en dit werd een tocht van wel 20 km. Nadat we om 18.00 uur allen weer bij het hotel gearriveerd waren, dronken we daar eerst een biertje en gingen dineren bij een mooi restaurant langs de Donau.

Op maandag vertrokken we om 10.00 uur met de bus naar het vliegveld waar we om 13.00 uur weer met bestemming Schiphol opstegen. Al met al waren het vier prachtige dagen en had iedereen er flink van genoten.