Hulp bij wedstrijdanalyse

Je hebt zojuist een game gespeeld en na afloop kijk je je medespeler vragend aan: heb je nog tips of een tactische aanwijzing?

Met de juiste tactische aanwijzing kun je een wedstrijd kantelen, maar elke aanwijzing begint met het goed observeren van jouw spel en dat van je tegenstander. En als je dat doet zijn er in beginsel maar 4 mogelijkheden…

Stap A – 4 mogelijkheden
Het gaat uiteindelijk allemaal om punten en die krijg je doordat een van de spelers:

  • een direct punt scoort (een ‘winner‘) of
  • een (onnodige) fout (unforced error) maakt

Meer smaken zijn er niet. Maar omdat er er 2 spelers zijn, zijn er dus in totaal 4 mogelijkheden:

  • speler A maakt een direct punt
  • speler A maakt een (onnodige) fout
  • speler B maakt een direct punt
  • speler B maakt een (onnodige) fout

En voor de volledigheid:
speler A krijgt een punt erbij indien hijzelf een direct punt scoort of bij een (onnodige) fout van speler B

Rest mij nog de ‘juiste’ definitie te geven van de termen ‘direct punt’ en ‘(onnodige) fout’:
Bij een direct punt weet een speler de bal zo goed te plaatsen waardoor de tegenstander de bal niet meer kan raken of pas nadat het (wedstrijd)punt is gemaakt. Voorbeelden zijn: een onhoudbare smash, een bal die 2 x op tafel stuit, een ace met serveren.
Bij een (onnodige) fout slaat een speler de bal verkeerd terug; in het net, of over of naast de tafel.

Met een eenvoudige matrix kun je bijhouden hoe de punten tot stand komen.

 direct punt(onnodige) fout
Speler A
Speler B

Stap B – verdere verdieping

Je kan natuurlijk ook nog een verdere verdiepingsslag maken. Iets wat door trainers wel vaak wordt gedaan. Dan ga je niet alleen kijken of het een direct punt is of een (onnodige) fout, maar dan ga je op verschillende onderdelen van het spel inzoomen en .. turven.

Door vaker een speler op onderstaande manier te analyseren kun je een trend gaan waarnemen, of kun je zien welke slagen favoriet zijn en waar is een speler goed en slecht in.

PUNTEN
Aantal punten gespeeld =
gewonnen =
Verloren =

SERVEREN
kort service =
Lange service =
Lange snelle service =
Kort met backspin =
Kort met zijspin =
Kort met een ‘dode’ bal =
Kort met topspin =
Serveer fout =
Aantal punten gewonnen op serveren =

SERVICE RETOURNEREN
Flick =
korte stopbal =
lange push =
Topspin =
fout ontvanger =
fout serveerder =
Aantal punten gewonnen op retourneren van de service =

WINNERS
Forehand Winners =
Backhand Winners =
Lob Winners =
Push Winners =
Block Winners =
Flick Winners =

UNFORCED ERROR
Forehand Error =
Backsand Error =
Lob Error =
Push Error =
Block Error =
Flick Error =

En om het bijhouden makkelijker te maken is het is zelfs als app verkrijgbaar..

http://www.youtube.com/watch?v=tzcj1ZHTikw&feature=player_embedded

Aantal keer bekeken: 421

Share

Speak Your Mind

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.